Velká část aktivnějších uživatelů Instagramu se nejspíše setkala (nebo stále setkává) s nižší odezvou u svých příspěvků. Pokud se i přes zvýšenou snahu nedaří jejich počet navýšit, mohlo by to být třeba některým z níže uvedených důvodů.
1/ Algoritmus
Algoritmus je asi hlavní příčina poklesu u velké části lidí na Instagramu. Je to přibližně rok, co Instagram nasadil algoritmus, který již předtím používal jeho vlastník Facebook. Jedním z uváděných důvodů, proč došlo k jeho zavedení, je stále rostoucí počet uživatelů, kteří tak v původním chronologickém řazení příspěvků měli čím dále menší možnost vidět ty, které je opravdu zajímají. Na druhou stranu, jak vlastně algoritmus pozná, že zrovna konkrétní příspěvek by vás mohl zajímat? Hlavním kritériem pro pozici a dobu zobrazení příspěvku je Engagement, tedy míra zapojení, který se skládá z více faktorů. Obecně platí, že čím lepší Engagement, tím výše a déle se váš příspěvěk bude zobrazovat.
2/ Obsah a kvalita fotek
Postupem času je stále důležitější, co postujete. Samozřejmě u každého je to jinak, dost záleží na skladbě followerů a také kdo jste. Obecně však už dávno neplatí, že je jedno, co postnete. Doba, kdy stačilo udělat mobilem selfie v kabinkách obchodu s oblečením, nebo vyfotit jídlo z fastfoodu, už je dávno pryč. Na internetu najdete spoustu informací o tématech, která jsou úspěšná (např. zvířátka :D), ale opět zde záleží na skladbě vašeho publika. Určitě by ale měl být profil tématicky kontinuální, takže pokud je zaměřený třeba na auta, asi jeho followery nebude moc zajímat jídlo, nebo fotky z návštěvy ZOO.
Důležitá je i samotná kvalita fotek, spousta Instagramerů nyní fotí na zrcadlovku a věnuje poměrně dost času postprodukci. Samozřejmě se dají dobré fotky udělat i kvalitním telefonem, jen se to nesmí zabít spoustou filtrů, nebo přehnaným vyžehlením obličeje (není nic vtipnějšího, než hladký ksichtík v kombinaci s vrásčitým krkem).
3/ Pravidelnost
Pro algoritmus další důležité kritérium. Je jasné, že udržet si pravidelnost a zároveň neslevit z kvality, je celkem náročné. Přesto je dobré si stanovit, jak často chci postovat a dopředu mít jasno, zda jsem schopen tu pravidelnost i dlouhodobě udržet. Je sice doporučováno sdílet v průměru jeden až dva příspěvky za den, ale zase záleží na na více faktorech. Co jsem vysledoval u úspěšných Instagramerů, většina z nich sdílí jednou denně. Mě osobně se nejvíce osvědčilo 5 příspěvků do týdne a pouze ve všední dny (o víkendech jsem vždycky zaznamenal znatelný pokles).
Pro plánování příspěvků také existuje spousta chytrých aplikací, kde si můžete fotky naskládat dopředu, různě je přesouvat a nastavit si notifikaci, kdy je chcete sdílet. Já osobně používám UNUM a Planoly. Bohužel Instagram zatím narozdíl od FB stránek neumožní naplánovat sdílení automaticky. Je dobré si dát také pozor na aplikace, co to umí, jelikož jde o porušení pravidel a lze tím snadno přijít o svůj profil.
4/ Hashtagy
Používání hashtagů už má asi každý zažité. Mely by se však používat správné a relevantní hashtagy, které souvisí s tématem fotky. Asi těžko vám dá někdo follow na základě hashtagu u fotky, která s ním nesouvisí. Třeba dát k jídlu hashtag obsahující slova „sexy…“, „cute…“ apod. je opravdu mimo. Pozor také na oblíbené a často používané obecné hashtagy u každého příspěvku. Můžete dostat tzv. shadowban, kdy se vám omezí viditelnost příspěvků s takovými tagy (ikdyž to není nikde oficiálně napsané).
5/ Spamování
Neexustuje asi nic otravnějšího, než když máte zasekaný feed sérií fotek od jednoho uživatele. Typicky 20 fotek z dovolené, přidaných najednou, nebo 10 stejných selfies, jen každá z jiného úhlu. Zde platí pravidlo méně je někdy více a pokud chcete nasdílet naráz větší množství fotek, je tu možnost multipostu, kde se jich vejde až 10 a ostatní, např. momentky, dát na stories.
6/ Interakce
Pokud chcete dostávat lajky, měli byste je také dávat (někdy třeba i slevit ve vašem názoru na kvalitu lajkované fotky). Pokud vás někdo sleduje a nikdy mu nic nelajknete, pravděpodobně vám přestane časem také lajkovat, nebo vás dokonce i sledovat. Pokud se vám nějaká fotka hodně líbí, dejte klidně i koment. Algoritmus jako jedno z kritérií pro engagement sleduje i interakci. Tady to platí hlavně pro běžné uživatele – celebrity a influenceři budou mít nejspíš likes i bez interakcí. Ještě jedna věc, existují aplikace, které dokážou vyhledat tzv. duchy (ghosts), což jsou uživatelé, kteří sice sledují, ale nevyvíjí žádné interakce. Takové duchy pak není těžké unfollownout, což se může stát i vám.
7/
Načasování
Přestože se v některých rádcích uvádí, že nasazením algoritmu už není nutné hlídat časování postů, mám opačnou zkušenost. Příspěvky sdílené v určitou denní dobu mohou mít menší odezvu a platí, že každého je to individuální a dost záleží i na vaší cílovce. Znám lidi, co postují večer, nebo o víkendech a na jejich odezvu to nemá vůbec vliv. Naopak znám i uživatele, u nichž se načasování znatelně projevuje. Tady platí zkoušet, zkoušet a zkoušet. Většinou se nedá ani moc řítit statistikou z firemních profilů, protože ta nedokáže rozlišit vaše aktivní a neaktivní followery.